تبلیغات
ورزش و تناسب اندام - نکات اساسی که همه ورزشكاران بدنسازی باید بدانند

ورزش و تناسب اندام

زندگی با سلامتی زیباست

 

نکات اساسی که همه ورزشكاران بدنسازی باید بدانند

 

نوع مطلب :بدنسازی ،تناسب اندام ،

نوشته شده توسط:م نجفیان

۱- هیچ ماده معجزه آسایی وجود ندارد كه شما را به یك ورزشكار فوق العاده تبدیل كند.

تنها عواملی كه می توانند شما را به بهترین ورزشكار پرورش اندام تبدیل كنند، عبارتند از: عزم راسخ جهت نیل به موفقیت و پایداری و رعایت انظباط. برنامه غذایی مناسب و مكمل های غذایی نیز از جمله عوامل مهمی هستند كه شما را به هدف موردنظر سوق می دهند.

اما قسمت اعضم موفقیت شما به این مطلب بستگی دارد كه عادات غذایی را بر پایه علمی تقویت كرده و جهت دستیابی به موفقیت، عزمتان را جزم كنید تا در ورزش بدنسازی موفق باشید.

۲- هیچ استروئید آنابولیسمی بی خطری در بازار فروش وجود ندارد:

همه متخصصین جهان معتقدند كه استروئیدهای آنابولیسمی جزو مواد خطرناك هستند. استروئیدها هورمون های قوی و مؤثری هستند كه بدن را ویران می كنند.

موادی كه با خطرات كمتری توأم هستند نظیر هورمون رشد و انسولین كه تحت عنوان داروهای آنابولیسمی شناخته می شوند، فاقد اثرات جانبی و زیان بار آمپول های استروئیدی هستند.

اگر هیدراتهای كربن (ترشح انسولین را افزایش می دهند) و اسید آمینه هایی چون آرژنین و اورنتین (ترشح هورمون رشد و انسولین را افزایش می دهند) را با تمرینات علمی تركیب كرده و در دراز مدت از وجودشان استفاده كنید می توانید از یك تركیب سالم و مؤثر برخوردار شده به جای استروئید از آن استفاده كنید. متأسفانه استرول های گیاهی كه امروزه زیاد تبلیغ می شوند، نمی،توانند به ادعاهای تولیدكنندگان جامه عمل بپوشانند. در نتیجه فاقد اثرات لازم هستند.

توجه داشته باشید كه شما نمی توانید به جای استروئیدها از مواد دیگری استفاده كنید. اگر استرول های گیاهی همان اثر آنابولیسمی ناشی از استروئیدها را به همراه داشتند، مسلما تحت عنوان داروهای محرك شناخته می شدند و همانطور كه می دانید عرضه چنین داروهایی ممنوع است.

۳- پروتئین و هیدراتهای كربن باید اساس رژیم غذایی شما را تشكیل دهند:

اصلا مهم نیست ك از چه برنامه غذایی استفاده كنید تنها نكته مهم این است كه مقدار چربی مصرفی را به حداقل ممكن رسانده و همزمان با آن روی استفاده از منابع پروتئینی كیفی و مكملی كه غنی از هیدراتهای كربن ناخالص باشد تأكید كنید.

اگر بخواهید مقداری چربی به غذایتان اضافه كنید تا خوشمزه تر شود، حتما از روغن اشباع نشده ای چون روغن زیتون استفاده كنید. روغن زیتون بر خلاف چربی های اشباع شده، كلسترول Ldl را افزایش نمی دهد، بلكه به افزایش مقدار كلسترول Hdl كمك می كند در نتیجه احتمال ابتلا به امراض قلبی، عروقی كاهش می یابد.

بدون اینكه به برنامه غذایی شما بپردازیم، باید بگوییم نظر متخصصان پرورش اندام و بدنسازی دراین مورد كاملا آشكار بوده و عبارتست از: اطمینان حاصل نمایید كه رژیم غذایی سرشار از منابع پروتئینی كیفی از تبدیل گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی باشد. مكمل های پروتئینی مناسب آنهایی هستند كه اسید آمینه ها و پپتیدهایشان از طریق سفیده تخم مرغ و كشك تأمین شود.

۴- تحت برنامه مكمل غذایی متعادل و علمی قرار بگیرید: امروزه به توصیه های غذایی متعددی بر می خوریم كه بیشتر به تعصب آمیخته بوده واز سوی انجمن های وابسته به سلامت فردی همچون انجمن حمایت از بیماران دیابتی مطرح می شوند. اما به احتمال زیاد اگر فقط از غذاهای طبیعی تغذیه كنید، نمی توانید از تغذیه مطلوب برخوردار شوید.

اكثر ورزشكاران با استفاده از روش آزمایش و خطا این حقیقت ساده را فرا گرفته اند. به عنوان مثال ورزشكاران پیشگام پرورش اندام جهان به شدت به مكمل های غذایی وابسته هستند. زیرا به این ترتیب می توانند فاكتورهای رشد و محافظ بدن را تأمین كنند. به طوری كه این فاكتورها به طور منظم تجزیه می شوند.

مواد سمی و آلوده كننده حاصل از محیط، مواد فاسد كننده موجود در غذا، فرآیندهای شیمیایی و غیره از جملهه عواملی هستند كه نیاز به مصرف مكمل های غذایی را افزایش می*دهند.

در جامعه امروزی شاهد آن هستیم كه میلیون ها نفر در برابر دود حاصل از اگزوز اتومبیل ها قرار دارند و به همین دلیل لازم است كه تحت برنامه مكمل سرشار از مواد غذایی قرار بگیریم. ورزشكاران مشتاق می توانند به كتابهای معتبر غذایی مراجعه نموده و بدانند كه كدام مكمل ها، مؤثر و كدام یك بی اثر هستند.

۵- اتاق رختكن جای خوبی برای کسب اطلاعات علمی نیست مطالعه كنید:

به حرفهایی كه در اتاق رختكن می شنوید و یا سایر ورزشكاران پرورش اندام می زنند گوش فرا ندهید. زیرا بهتر است همه چیز را مطالعه كرده و از اعتبار و ارزش آنها اطمینان حاصل نمایید.

در این مورد بهتر است به كتابخانه مراجعه نموده و یا به مقاله های علمی كه از سوی پزشكان به چاپ می رسند، رجوع نمایید. در صورتی كه این عمل امكان پذیر نباشد، می توانید كتابهایی را مطالعه كنید كه به نحوی با سلامت فردی ارتباط دارند.

به تدریج می توانید نظریه متخصصین را جمع آوری كرده و در مورد اعتبار یك مكمل غذایی خاص، تصمیم لازم را اتخاذ نمایید





خواب و آرامش سه شنبه 12 اردیبهشت 1391
۲۰ نکته برای یک پیاده‌روی سالم یکشنبه 3 بهمن 1389
به راحتی لاغر شوید فقط با یک چراغ!! دوشنبه 1 آذر 1389
توصیه هایی باورنکردنی برای داشتن سلامتی فوق العاده دوشنبه 1 آذر 1389
نوشیدن اب باعث لاغری می شود چهارشنبه 16 تیر 1389
20 راهکار برای تناسب اندام سه شنبه 18 خرداد 1389
کوچک کردن چربیها ی شکم یکشنبه 26 اردیبهشت 1389
غذاهایی که شکم شما را آب می کنند شنبه 11 اردیبهشت 1389
راه حلی برای تثبیت کاهش وزن پس از رژیم دوشنبه 6 اردیبهشت 1389
آموزش برنزه کردن صورت و بدن سه شنبه 24 فروردین 1389
بهترین زمان برای چربی سوزی دوشنبه 23 فروردین 1389
کوچک کردن شکم چهارشنبه 14 بهمن 1388
یک رژیم بین المللى سه روزه پنجشنبه 8 بهمن 1388
10 فرمان برای فرار از بوی بد عرق! شنبه 26 اردیبهشت 1388
پوکی استخوان زن و مرد نمی‌شناسد دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
قند موجود در مواد غذایی دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
چگونه در پیاده‌روی کالری بیشتری بسوزانیم؟ چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388
ورزش و مكملهای غذایی شنبه 12 اردیبهشت 1388
تغذیه ورزشکاران و تامین انرژی شنبه 12 اردیبهشت 1388
5 توصیه مهم برای جلوگیری از ریزش مو یکشنبه 6 اردیبهشت 1388
نکاتی تازه درباره کوچک کردن شکم سه شنبه 1 اردیبهشت 1388
مزایای ورزش شنا دوشنبه 31 فروردین 1388
ارتقاء سلامت نوجوانان از طریق فعالیت بدنى و ورزشى دوشنبه 31 فروردین 1388
اقدامات اولیه در آسیبهای ورزشی پنجشنبه 20 فروردین 1388
بررسی آسیبهای ورزشی در معلولین پنجشنبه 20 فروردین 1388
مصدومیت ها در ورزش بسکتبال پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش وسلامتی کودکان پنجشنبه 20 فروردین 1388
انگیزه هایی برای ورزش كردن سه شنبه 18 فروردین 1388
چگونه قدرت کششی خود را تا بیست درصد افزایش دهیم سه شنبه 18 فروردین 1388
لیست آخرین پستها