تبلیغات
ورزش و تناسب اندام - سونا و اهمیت آن

ورزش و تناسب اندام

زندگی با سلامتی زیباست

 

سونا و اهمیت آن

 

نوع مطلب :سونا ،

نوشته شده توسط:م نجفیان

در فنلاند بیشترین تعداد سونا وجود دارد و تقریبا به ازاء هر 4 نفر یک سونا وجود دارد

رسوم فنلاندی‌ها در سونا

جالب است بدانید عده‌ای از فنلاندی‌ها بر سر اینکه چه کسی می‌تواند مدت بیشتری در گرمای شدید سونا دوام بیاورد با هم شرط‌بندی و رقابت می‌کردند. البته هیچ آماری از میزان حمله‌های قلبی ناشی از این کار در دسترس نیست!

حتی فنلاندی‌ها برای تکمیل این وضعیت شکنجه‌آمیز با استفاده از ترکه‌های چوبی خودشان و دیگر کسانی که در سونا بودند را کتک می‌زدند تا به قول خودشان انرژی بیشتری را از حرارت مرطوب سونا بگیرند.

محلی برای مذاکرات

در فنلاند سونا محلی برای مراودات سیاسی و اقتصادی مهم و ملاقات‌های تجاری و بازرگانی است. در این محیط افراد دور از هرگونه تشخص لباسی با هم گفتگو می‌کنند. حتی خالی از لطف نیست بدانید که سونا محل مورد علاقه رییس‌جمهور فقید فنلاند نیز بود و وی بسیاری از تصمیمات سیاسی خود را در آنجا می‌گرفته است.

سونا از جمله مکان‌های مورد علاقه‌ای است که فنلاندی‌ها مصرانه مهمان‌های خود را به آنجا دعوت می‌کنند. گرچه این دعوت برای مهمان‌های خارجی چندان قابل تحمل نیست اما بهتر است بدانید نقطه لذت‌بخش پاسخ مثبت دادن به این دعوت زمانی است که شما از سونا بیرون می‌آیید و در یک بالکن یا اتاق‌نشیمن یک لیوان نوشیدنی خنک در دست می‌گیرید و حس می‌کنید از گرما نجات پیدا کرده‌اید.

سونا در سراسر جهان

امروز سونا در همه جای دنیا مورد استفاده است. از درون خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک تا کنار ساحل دریاها و دریاچه‌ها و هتل‌ها.

به نظر می‌رسد با پیشرفت علوم، سونا نیز در محاصره فن‌آوری درآمده و با استفاده از اجاق‌های الکتریکی یا ترموستات که از راه دور و با تلفن موبایل کنترل می‌شوند، گرم می‌شود.

در سونا چه اتفاقی می‌افتد؟

به محض ورود به سونا، بدن به گرما واكنش نشان می‌دهد. درجه حرارت بدن به 39 درجه سانتی گراد می‌رسد. مویرگ‌ها گشاد می‌شوند. منفذهای پوست باز می‌شود و شروع به تعریق زیاد می‌‌كند. جریان خون و جابه‌جایی مواد در بدن افزایش پیدا می‌كند. تعداد ضربان های قلب از متوسط 70 به 100 عدد در دقیقه می‌رسد. راه‌های تنفسی بازتر می‌شوند. تنفس بهتر و راحت تر انجام می‌شود و میزان دریافت اكسیژن بر اثر تاثیر هوای خشك و گرم بیشتر می‌شود. روی تنفس پوست تاثیرعالی می‌گذارد و باعث سریع شدن سوخت‌وساز سلولیت و چربی‌ها می‌شود. همچنین سونا باعث بالا رفتن مقاومت در مقابل عفونت های ویروسی می‌شود و ترمیم سلول‌ها را تسریع می‌كند.

پیش از وارد شدن به سونا چه کنیم؟

پیش از وارد شدن به سونا باید دوش بگیرید. در بدو ورود به داخل سونا، حتی المقدور در موقعیت خوابیده قرار بگیرید. از سكوهای پایین شروع كنید زیرا درجه حرارت كمتر است. در شروع، زمان كوتاهی را در سونا بمانید و زمانی كه بدن به آن عادت كرد تا 30 دقیقه می‌توانید در سونا استراحت کنید.

فواید بهداشتی سونا

در فنلاند مدارس و مراکزی برای یادگیری این مسایل وجود دارد. سونای بخار برای پوست بسیار مفید است و بعد از آن بهترین زمان برای کیسه کشیدن یا اپیلاسیون کردن است. رطوبت موجود در سونا سبب از بین رفتن چین و چروک‌های روی پوست و تامین رطوبت مورد نیاز آن می‌شود. می‌گویند سونای خشک برای لاغر شدن مناسب است اما به گفته کارشناسان سونای خشک تنها سبب از دست دادن آب بدن می‌شود و در پی مصرف آب وزن کاهش یافته مجددا باز خواهد گشت. هرگاه به سونای خشک می‌روید حتما حوله خود را نیز به همراه برده و روی سکویی که می‌نشینید، پهن کنید. در غیر این صورت امکان مبتلا شدن به بیماری‌های قارچی زیاد است. قبل و بعد از سونا نیز حتما باید دوش بگیرید.

البته فراموش نکنید که بدن انسان به حس‌کننده‌های فراوانی مجهز است که آنها به او می‌گویند چه فعالیتی را انجام دهد و از چه فعالیتی خودداری کند. رفتن به سونا برای افراد مبتلا به آسم، نفس تنگی یا بیماری‌های قلبی مناسب نیست، پس بهتر است از آن دوری کنند و در صورت تمایل به استفاده حتما با پزشک‌شان مشورت کنند.

انواع سونا

سونای خشك: میزان رطوبت در ایـن سونا 5 تا 10 درصد و درجه حرارت 90 تا 100 درجه سانتی‌گراد است.

سونای مرطوب: میزان رطوبت در این سونا 15 تا 30 درصد و درجه حرارت 75 تا 85 درجه سانتی‌گراد است.

سونای بخار: میزان رطوبت در این سونا 40 تا 65 درصد و درجه حرارت 45 تا 65 درجه سانتی‌گراد است.

حمام بخار: میزان رطوبت در این سونا 100 درصد و درجه حرارت 40 تا 45 درجه سانتی‌گراد است.

سونای مادون قرمز: در این سونا بر خلاف دیگر سوناها از حرارت‌دهنده مادون قرمز استفاده می‌شود (در سوناهای سنتی از كوره‌های با منبع انرژی گاز، الكتریسیته یا چوب استفاده می‌شد). در سونای مادون قرمز و یا اینفرارد فضای اتاق گـرم نمی‌شود بلكه بدن افراد داخل سونا به طور مستقیم توسط پرتوهای مادون قرمز گرم می‌شود.

سونای گیاهان معطر: این نوع سونا هم نوعی از سونای بخار است كه در آن اسانس گیاهان معطری همچون اوكالیپتوس، نعناع، دارچین، لیمو و كاج روی سنگ‌های هیتر سونا پاشیده می‌شود تا عطر آنها در فضا پخش شود. رایحه این‌گونه گیاهان بسیار نشاط‌آور و شفا بخش است.





خواب و آرامش سه شنبه 12 اردیبهشت 1391
۲۰ نکته برای یک پیاده‌روی سالم یکشنبه 3 بهمن 1389
به راحتی لاغر شوید فقط با یک چراغ!! دوشنبه 1 آذر 1389
توصیه هایی باورنکردنی برای داشتن سلامتی فوق العاده دوشنبه 1 آذر 1389
نوشیدن اب باعث لاغری می شود چهارشنبه 16 تیر 1389
20 راهکار برای تناسب اندام سه شنبه 18 خرداد 1389
کوچک کردن چربیها ی شکم یکشنبه 26 اردیبهشت 1389
غذاهایی که شکم شما را آب می کنند شنبه 11 اردیبهشت 1389
راه حلی برای تثبیت کاهش وزن پس از رژیم دوشنبه 6 اردیبهشت 1389
آموزش برنزه کردن صورت و بدن سه شنبه 24 فروردین 1389
بهترین زمان برای چربی سوزی دوشنبه 23 فروردین 1389
کوچک کردن شکم چهارشنبه 14 بهمن 1388
یک رژیم بین المللى سه روزه پنجشنبه 8 بهمن 1388
10 فرمان برای فرار از بوی بد عرق! شنبه 26 اردیبهشت 1388
پوکی استخوان زن و مرد نمی‌شناسد دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
قند موجود در مواد غذایی دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
چگونه در پیاده‌روی کالری بیشتری بسوزانیم؟ چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388
ورزش و مكملهای غذایی شنبه 12 اردیبهشت 1388
تغذیه ورزشکاران و تامین انرژی شنبه 12 اردیبهشت 1388
5 توصیه مهم برای جلوگیری از ریزش مو یکشنبه 6 اردیبهشت 1388
نکاتی تازه درباره کوچک کردن شکم سه شنبه 1 اردیبهشت 1388
مزایای ورزش شنا دوشنبه 31 فروردین 1388
ارتقاء سلامت نوجوانان از طریق فعالیت بدنى و ورزشى دوشنبه 31 فروردین 1388
اقدامات اولیه در آسیبهای ورزشی پنجشنبه 20 فروردین 1388
بررسی آسیبهای ورزشی در معلولین پنجشنبه 20 فروردین 1388
مصدومیت ها در ورزش بسکتبال پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش وسلامتی کودکان پنجشنبه 20 فروردین 1388
انگیزه هایی برای ورزش كردن سه شنبه 18 فروردین 1388
چگونه قدرت کششی خود را تا بیست درصد افزایش دهیم سه شنبه 18 فروردین 1388
لیست آخرین پستها