تبلیغات
ورزش و تناسب اندام - آسیب های زنان ورزشكار

ورزش و تناسب اندام

زندگی با سلامتی زیباست

 

آسیب های زنان ورزشكار

 

نوع مطلب :ورزش بانوان ،آسیب های ورزشی ،

نوشته شده توسط:م نجفیان

آسیب های ایجاد شده در اثر فعالیت بیش از حد نسبت به مردان شایع تر می باشد. یك علت برای توضیح این مطلب این است كه زنها از گذشته در ورزش هایی شركت می كنند كه در تمام فصول سال قابل انجام است ( مثل اسكیت، رقص، ژیمناستیك و دویدن) تا ورزش هایی كه به طور معمول فصلی هستند (مثل فوتبال در پاییز، بسكتبال در زمستان، بیس بال در بهار و تابستان).

به نظر می رسد اگر مقدار نرمش یك زن را در اوایل آموزش خصوصا در طی سالهای رشد و نمو وی محدود كنیم، باعث افزایش خطر شكل گیری ناموزون عضلات وی می شویم، یعنی عضلات وی به طور نامتناسب شكل
می گیرد. این امر منجر به ایجاد آسیب های فراوان ناشی از كاركرد زیاد به دنبال شركت در ورزش های سخت

می شود. برای از بین بردن و پیشگیری از چنین آسیب هایی در ورزشكاری كه در یك رشته ورزشی فعالیت
می كند باید در برنامه های نرمشی انواع متنوعی از تمرینات متقاطع و مخالف هم را گنجاند، به طوری كه تمام عضلاتش هم از لحاظ قدرت و هم از لحاظ كشش و انعطاف پذیری به طور مساوی ورزیده شوند.

 

میزان آسیب ها و انواع آنها

از زمانی كه برنامه های نرمشی مخصوص زنان انجام می شود، تعداد آسیب های ناشی از فعالیت زیاد یك عضو، به طور قابل توجهی كاهش یافته است. هم اكنون تعداد آسیب ها در زنان خیلی نزدیك به تعداد آسیب ها در ورزشكاران مرد می باشد. در واقع به نظر می رسد كه انواع و تعداد آسیب ها بیش از آنكه وابسته به جنس باشد، وابسته به نوع ورزش
است.

بدون توجه به جنس، ضایعات به علل مختلفی ایجاد می شوند. ممكن است هم عوامل داخلی و هم خارجی در بروز آسیب نقش داشته باشند. عوامل داخلی از خود شخص منشا می گیرند، نظیر قدرت، انعطاف پذیری، ناهمراستایی بیومكانیكی و پینه فیزیولوژیك.

عوامل خارجی با نیروی خارجی وارد شده به شخص ارتباط دارند. این ها شامل زمین بازی، تجهیزات، شرایط محلی، تمرین ها و اشتباهات مربی می باشد. البته این كه چگونه این عوامل موثر می توانند با الگوهای آسیب های اختصاصی ورزشی در زنان ارتباط داشته باشند، بعدا اشاره خواهد شد. ولی به نظر می رسد برخی از آسیب ها در زن ها بیش از مردها اتفاق می افتند. این ها عبارتند از : شكستگی ناشی از استحكام ناكافی استخوان، مشكلات استخوان كشكك، صدمات رباط صلیبی قدامی(جلویی) زانو و صدمات ناشی از كاركرد بیش از حد پا مثل برآمدگی مفاصل و میخچه و پینه.

 

شكستگی ناشی از استحكام ناكافی استخوان

گزارش شده است كه این نوع شكستگی ها در زنان ورزشكار 10 برابر بیشتر از مردان ورزشكار است. همچنین باید توجه خاصی به خانم های نابالغ داشته باشیم. در ابتدا چنین تصور می شد كه این به علت نرمش ناكافی باشد ولی حتی بعد از اینكه برنامه های نرمشی متناسب، جزئی از برنامه های ورزشی زنان شد، شیوع این شكستگی ها كماكان بالا ماند. یك علت بالقوه برای این امور، كاهش توده استخوانی است كه در این افراد به علت قاعدگی نامنظم و كاهش سطح استروژن دیده می شود. این شكستگی بیشتر در استخوان ها بلند رخ می دهد. اگرچه مطالعات صورت گرفته نشان داده اند كه تراكم مواد معدنی استخوان های مهره های زنان مبتلا به آمنوره (قطع قاعدگی) كاهش یافته ولی كاهش توده استخوانی در اسكلت اندام ها كه اكثر شكستگی های ناشی از استحكام استخوان ها  در آنجا صورت می گیرد، دیده نشده است.

 آنچه زنان ورزشكار باید بدانند:

 از طرف دیگر مطالعه ای كه بر روی دونده ها انجام گرفت نشان داد كه در آن دسته ورزشكارانی كه به مدت بیش از یك سال از قرص های ضدبارداری خوراكی استفاده كرده اند، احتمال شكستگی كمتر از كسانی است كه داروهای ضدبارداری خوراكی استفاده نمی كنند. وضعیت كاهش استروژن و افزایش شكستگی، در زنان یائسه نیز دیده می شود. این یافته منجر به این باور شد كه ورزشكار دچار قاعدگی نامنظم، تراكم استخوانی كمتری در استخوان های اندام خود دارد. ارزیابی و درمان شكستگی های ناشی از استحكام ناكافی استخوان در زنان ورزشكار همانند مردان است با این تفاوت كه در یك زن ورزشكار به هنگام مواجهه با این نوع شكستگی باید درباره بی نظمی های عادت ماهانه سوال كنیم. امروزه بسیاری از صاحب نظران استفاده از قرص های ضدبارداری را با مقادیر كم را به ورزشكاران دچار بی نظمی های عادت ماهانه توصیه می كنند ولی میزان استروژن موجود در این مكمل ها كمتر از حد طبیعی است. بنابراین با اینكه ممكن است از كاهش تراكم استخوانی جلوگیری كند ولی درمان قطعی نیست. مطالعات بیشتری لازم است تا علل و مكانیسم های مواد قاعدگی نامنظم را بهتر بشناسیم تا بتوانیم برنامه های درمانی موثری برای بازگرداندن عادات ماهانه طبیعی به ورزشكاران طرح ریزی كنیم. باید سابقه تغذیه را به دست آورد و اختلال الگوی غذا خوردن را ارزیابی كرد.

 





خواب و آرامش سه شنبه 12 اردیبهشت 1391
۲۰ نکته برای یک پیاده‌روی سالم یکشنبه 3 بهمن 1389
به راحتی لاغر شوید فقط با یک چراغ!! دوشنبه 1 آذر 1389
توصیه هایی باورنکردنی برای داشتن سلامتی فوق العاده دوشنبه 1 آذر 1389
نوشیدن اب باعث لاغری می شود چهارشنبه 16 تیر 1389
20 راهکار برای تناسب اندام سه شنبه 18 خرداد 1389
کوچک کردن چربیها ی شکم یکشنبه 26 اردیبهشت 1389
غذاهایی که شکم شما را آب می کنند شنبه 11 اردیبهشت 1389
راه حلی برای تثبیت کاهش وزن پس از رژیم دوشنبه 6 اردیبهشت 1389
آموزش برنزه کردن صورت و بدن سه شنبه 24 فروردین 1389
بهترین زمان برای چربی سوزی دوشنبه 23 فروردین 1389
کوچک کردن شکم چهارشنبه 14 بهمن 1388
یک رژیم بین المللى سه روزه پنجشنبه 8 بهمن 1388
10 فرمان برای فرار از بوی بد عرق! شنبه 26 اردیبهشت 1388
پوکی استخوان زن و مرد نمی‌شناسد دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
قند موجود در مواد غذایی دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
چگونه در پیاده‌روی کالری بیشتری بسوزانیم؟ چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388
ورزش و مكملهای غذایی شنبه 12 اردیبهشت 1388
تغذیه ورزشکاران و تامین انرژی شنبه 12 اردیبهشت 1388
5 توصیه مهم برای جلوگیری از ریزش مو یکشنبه 6 اردیبهشت 1388
نکاتی تازه درباره کوچک کردن شکم سه شنبه 1 اردیبهشت 1388
مزایای ورزش شنا دوشنبه 31 فروردین 1388
ارتقاء سلامت نوجوانان از طریق فعالیت بدنى و ورزشى دوشنبه 31 فروردین 1388
اقدامات اولیه در آسیبهای ورزشی پنجشنبه 20 فروردین 1388
بررسی آسیبهای ورزشی در معلولین پنجشنبه 20 فروردین 1388
مصدومیت ها در ورزش بسکتبال پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش وسلامتی کودکان پنجشنبه 20 فروردین 1388
انگیزه هایی برای ورزش كردن سه شنبه 18 فروردین 1388
چگونه قدرت کششی خود را تا بیست درصد افزایش دهیم سه شنبه 18 فروردین 1388
لیست آخرین پستها