تبلیغات
ورزش و تناسب اندام - آب اكسیر زندگی ورزشكاران

ورزش و تناسب اندام

زندگی با سلامتی زیباست

 

آب اكسیر زندگی ورزشكاران

 

نوشته شده توسط:م نجفیان

اهمیت آب

*بدن انسان از 60 تا 65 درصد آب تشكیل شده است .
*ماده سازنده هاهیچه ها ، غضروف های بین دنده ای می باشد .
*ماده حل كننده و انتقال دهنده برای مواد غذایی است .
*تنظیم كننده میزان حرارت بدن می باشد .
* تشكیل دهنده مایعات بدن می باشد (خون ، آنزیم و هورمونها)
*برای اجرای مطلوب عملكرد اعضای بدن ، مهم به شمار می آید .
 بنابراین مشخص است كه مصرف كافی آب تا چه اندازه برای حفظ سلامتی و شادابی اهمیت دارد.
از دست دادن آب به میزان یك درصد ، در رابطه با وزن بدن ، موجب كاهش توانایی های جسمانی می گردد و كم شدن آب به میزان 20% می تواند مرگبار باشد .
در مغز سلولهای ویژه ای به نام "گیرنده های اسمزی " وجود دارند كه زمان تشنگی را به فرد اطلاع می دهند . این سلولها وقتی فعال می شوند كه غلظت نمك در خون براثر تعریق تا حد زیادی بالا برود . (نمكی كه همراه با عرق از دست می رود به مراتب كمتر از آب از دست رفته است )
از این رو ورزشكاران فعال می بایستی روزانه حداقل 3 لیتر مایعات بنوشند تا از غلظت خون و نارسایی در انجام وظایف كلیه ها ، جلوگیری نمایند .
جذب مایعات باید روزانه دستكم 3 لیتر باشد . اما بهتر است كه این میزان بیشتر باشد تا ارگانیسم یدن در تبادل مواد غذایی به گونه ای مطلوب مورد حمایت قرار بگیرند .
اگر میزان مصرف آب زیاد باشد ، عضلات سفت می شوند زیرا 65 درصد وزن ماهیچه ها آب می باشد .
همواره چه در محل كار ، چه در ماشین و خانه مقداری آب در دسترس داشته باشید تا گاهگاهی چند جرعه از آن را مورد استفاده قرار دهید . به هنگام تمرینات ورزشی و فعالیت نیز چون مقدار زیادی ازآب بدن دفع می شود . نیاز به مصرف آب بیشتر می شود كه البته مقداری ویتامین و مواد كانی هم از دست می روند . لذا با مصرف كلسیم كه در شیر و فرآورده های لبنی ، كلم سبز ، میوه های هسته دار و گردو موجود است می توان عملكرد اعصاب ، عضلات ، قلب و جبران كم خونی را نمود و همچنین برای تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است . و با مصرف منیزیم كه در شیر، ذرت ، سبزیجات دارای برگ سبز و غیره وجود دارد می توان جبران كمبود و یتامین ها را نمود و در بهبود عملكرد تبادل مواد و سنگ بنای استخوان ها و فعالیت بهینه عضلات به آنها كمك كرد .
با مصرف آهن كه در سبزیجات ، گوشت و جگر و ذرت و... وجود دارد می توان بخشی از گلبول های قرمز را مجددا" ساخت با مصرف ید (كه در ماهی دریایی ، نمك طعام ید دار و... ) وجود دارد می توان سنگ بنای غده تیروئید و عملكرد آن را بهبود بخشید .
و با مصرف پنیر ، نان ، انواع میوه ها ، سیب زمینی ، غلات و حبوبات و... می توان موجب بازگشت آب در الیاف عضلات شد و همچنین در عملكرد سیستم اعصاب و عضلات ، كاربرد بسیار خوبی دارند .
با ساخت عضلات ، سفت كردن آنها و برطرف كردن چربی های زاید همراه با تمرینات كششی ، منظم و مستمر و تغذیه مناسب و مصرف آب به میزان لازم می توان به تناسب اندام ، سلامتی ، بهبود دستگاه گردش خون و تنفس ، قدرت بدنی بالا ، چابكی سریع ، آمادگی جسمانی مثبت و انعطاف پذیری و هماهنگی سیستم عصبی مطلوبی و دقت عمل و بهبود سیستم مغزی دستیابی پیدا كرد وتاثیرات مثبت آن را با كمی دقت و تمرین و نوشیدن مایعات قطعا" مشاهده خواهید كرد .
فراموش نكنید نوشیدن مایعات ، ورزش و تغذیه مناسب برای همه افراد جامعه ، نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت و همواره شاداب و تندرست هستید و در مقابل بیماریها قوی و مقاوم خواهید شد .

اثرات زیان آور كاهش آب
اگر 1% آب بدن از دست برود ، آستانه تشنگی به وجود می آید كه در گرما موجب كاهش ظرفیت كار بدن می گردد .
اگر 2% آب بدن از دست برود ، تشنگی شدید است و موجب ناراحتی های مهم ، احساس افسردگی ، خستگی و كاهش اشتها می شود .
اگر 3% آب بدن از دست برود ، خشكی دهان به همراه افزایش غلظت خون ، كاهش ادرار و كاهش تواناییها را بدنبال دارد .
اگر 4% آب بدن از دست برود ، 20 تا 30 درصد ظرفیت كارایی و فعالیت بدن كاهش می یابد .
اگر 5% آب بدن از دست برود ، اشكال در تمركز ، سردرد ، بی حوصلگی و بی خوابی عارض می گردد.
اگر 6% آب بدن از دست برود ، آسیب شدید در تنظیم دمای بدن ، افزایش تعداد تنفس و احساس سوزش در مجاری تنفسی ایجاد می گردد .
اگر 7% از آب بدن از دست برود ، در صورتیكه با گرما همراه باشد باعث فرو پاشیدگی تركیبات بدن می گردد و آسیبهای زیادی بدنبال دارد .
اگر 10% از آب بدن از دست برود ، بسیار خطرناك است و اگر 30 % آب بدن از دست برود ، شخص از بین می رود .





خواب و آرامش سه شنبه 12 اردیبهشت 1391
۲۰ نکته برای یک پیاده‌روی سالم یکشنبه 3 بهمن 1389
به راحتی لاغر شوید فقط با یک چراغ!! دوشنبه 1 آذر 1389
توصیه هایی باورنکردنی برای داشتن سلامتی فوق العاده دوشنبه 1 آذر 1389
نوشیدن اب باعث لاغری می شود چهارشنبه 16 تیر 1389
20 راهکار برای تناسب اندام سه شنبه 18 خرداد 1389
کوچک کردن چربیها ی شکم یکشنبه 26 اردیبهشت 1389
غذاهایی که شکم شما را آب می کنند شنبه 11 اردیبهشت 1389
راه حلی برای تثبیت کاهش وزن پس از رژیم دوشنبه 6 اردیبهشت 1389
آموزش برنزه کردن صورت و بدن سه شنبه 24 فروردین 1389
بهترین زمان برای چربی سوزی دوشنبه 23 فروردین 1389
کوچک کردن شکم چهارشنبه 14 بهمن 1388
یک رژیم بین المللى سه روزه پنجشنبه 8 بهمن 1388
10 فرمان برای فرار از بوی بد عرق! شنبه 26 اردیبهشت 1388
پوکی استخوان زن و مرد نمی‌شناسد دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
قند موجود در مواد غذایی دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
چگونه در پیاده‌روی کالری بیشتری بسوزانیم؟ چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388
ورزش و مكملهای غذایی شنبه 12 اردیبهشت 1388
تغذیه ورزشکاران و تامین انرژی شنبه 12 اردیبهشت 1388
5 توصیه مهم برای جلوگیری از ریزش مو یکشنبه 6 اردیبهشت 1388
نکاتی تازه درباره کوچک کردن شکم سه شنبه 1 اردیبهشت 1388
مزایای ورزش شنا دوشنبه 31 فروردین 1388
ارتقاء سلامت نوجوانان از طریق فعالیت بدنى و ورزشى دوشنبه 31 فروردین 1388
اقدامات اولیه در آسیبهای ورزشی پنجشنبه 20 فروردین 1388
بررسی آسیبهای ورزشی در معلولین پنجشنبه 20 فروردین 1388
مصدومیت ها در ورزش بسکتبال پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش وسلامتی کودکان پنجشنبه 20 فروردین 1388
انگیزه هایی برای ورزش كردن سه شنبه 18 فروردین 1388
چگونه قدرت کششی خود را تا بیست درصد افزایش دهیم سه شنبه 18 فروردین 1388
لیست آخرین پستها