تبلیغات
ورزش و تناسب اندام - 5 توصیه مهم برای جلوگیری از ریزش مو

ورزش و تناسب اندام

زندگی با سلامتی زیباست

 

5 توصیه مهم برای جلوگیری از ریزش مو

 

نوع مطلب :مقالات علمی ،

نوشته شده توسط:م نجفیان

ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

به نوشته همشهری، برای مثال بعضی بیماری‌ها و یا مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای شیمی درمانی باعث ریزش مو می‌شوند. اما ریزش مو نیز ممكن است عامل ژنتیك داشته باشد و از یكی از والدین به ارث برسد.

هرچند مو از سلول‌های مرده تشكیل شده اما در ظاهر انسان تاثیر مهم و قابل توجهی دارد و البته یك فاكتور بااهمیت در زندگی انسان محسوب می‌شود. متأسفانه برخی از محصولات آرایشی و به‌اصطلاح بهداشتی بیش از اینكه به موها سودی برسانند برای آنها مضر هستند و این ضرر گاهی تا سال‌های سال باقی می‌ماند. استفاده از مواد نفتی مانند پارافین و یا روغن‌هایی كه هیچ كس به جز تولید‌كننده آنها از تركیبات و محتوای این مواد مطلع نیست مانند واكس‌ها و كرم‌های مو برای برخی افراد به‌خصوص جوانان عادت و گاهی حتی به یك ضرورت تبدیل شده است و نكته جالب این است كه این مصرف كننده‌ها توقع ریزش و یا سفید شدن موهایشان را هم ندارند در حالی كه استفاده از این مواد، هیچ خاصیتی برای موها ندارد.

از سوی دیگر، مصرف مواد غذایی فاقد كیفیت مانند چیپس و پفك و سایر تنقلات از این قبیل و یا غذاهای ناسالم مانند فست‌فودها و غذاهای چرب و سرخ كرده فاكتور دیگری است كه سبب تشدید ریزش موها شده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. این قبیل خوراكی‌ها هیچ بار تغذیه‌ای ندارند و بدن را با كمبود ریز‌مغذی‌ها مواجه می‌كنند. یكی دیگر از عوامل مؤثر و مهم در ریزش و ضعف موها استعمال دخانیات است.

كشیدن سیگار باعث جمع شدن چربی زائد در حول پیاز مو شده و مانع رسیدن مواد غذایی به آن می‌شود. یكی از چاره‌های مقابله با ریزش مو مصرف برنج به‌طور صحیح است كه البته كمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود كه برنج را با سبوس مصرف كند چون برنج با سبوس حاوی ویتامین‌های گروه ب است كه تاثیر مفیدی برای رشد و حفظ موها دارد.

در این مقاله به 5 نكته مهم برای كمك به حفظ موها و پیشگیری از ریزش مو اشاره شده كه رعایت آنها می‌تواند سودمند باشد:

1- سعی كنید در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه‌های تازه به مقدار زیاد استفاده كنید. به این منظور خوردن سبزیجاتی چون كرفس، جعفری، كاهو و اسفناج بیشتر توصیه می‌شود. گفتنی است اسفناج علاوه بر خاصیت تقویت‌كنندگی رنگدانه‌های مو، یك منبع غنی از آهن است كه باعث تقویت استخوان‌ها، ناخن‌ها و موها می‌شود. اسفناج به تنهایی در بدن جذب پایینی دارد و باید برای اثرگذاری بیشتر همراه با آبلیمو و یا ماست مصرف شود.

2- پس از حمام كردن اگر موهای شما خشك و پرحجم می‌شوند به جای ژل كه باعث خفه شدن مو می‌شود از روغن‌های مفید و سالم گیاهی استفاده كنید. به علاوه به خاطر داشته باشید كه هیچ روغنی نباید بیش از 3 ساعت روی سر بماند و پس از آن باید به خوبی شسته شود.

3- حنا برای مو، گیاه مفیدی است اما تاثیر خود حنا با شامپوهای آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. اگر رنگ حنا به‌نظرتان ناخوشایند است می‌توانید از گیاهان بی‌رنگ‌كننده استفاده كنید.

4- سبوس برنج نیز گیاه بسیار مفیدی است كه می‌توان از دم‌كرده آن به جای چای برای تقویت موها استفاده كرد.

5- از تماس گرد و خاك و دود زیاد به موها خودداری كنید كه دشمن مو هستند.
در پایان نیز توصیه می‌شود حتی الامكان به جای شانه پلاستیكی از شانه چوبی استفاده كنید. همچنین تا حد امكان از سشوار استفاده نكنید و درصورت ضرورت، حرارت آن بسیار كم باشد. به علاوه از شانه‌كردن موها در حمام بپرهیزید.




خواب و آرامش سه شنبه 12 اردیبهشت 1391
۲۰ نکته برای یک پیاده‌روی سالم یکشنبه 3 بهمن 1389
به راحتی لاغر شوید فقط با یک چراغ!! دوشنبه 1 آذر 1389
توصیه هایی باورنکردنی برای داشتن سلامتی فوق العاده دوشنبه 1 آذر 1389
نوشیدن اب باعث لاغری می شود چهارشنبه 16 تیر 1389
20 راهکار برای تناسب اندام سه شنبه 18 خرداد 1389
کوچک کردن چربیها ی شکم یکشنبه 26 اردیبهشت 1389
غذاهایی که شکم شما را آب می کنند شنبه 11 اردیبهشت 1389
راه حلی برای تثبیت کاهش وزن پس از رژیم دوشنبه 6 اردیبهشت 1389
آموزش برنزه کردن صورت و بدن سه شنبه 24 فروردین 1389
بهترین زمان برای چربی سوزی دوشنبه 23 فروردین 1389
کوچک کردن شکم چهارشنبه 14 بهمن 1388
یک رژیم بین المللى سه روزه پنجشنبه 8 بهمن 1388
10 فرمان برای فرار از بوی بد عرق! شنبه 26 اردیبهشت 1388
پوکی استخوان زن و مرد نمی‌شناسد دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
قند موجود در مواد غذایی دوشنبه 21 اردیبهشت 1388
چگونه در پیاده‌روی کالری بیشتری بسوزانیم؟ چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388
ورزش و مكملهای غذایی شنبه 12 اردیبهشت 1388
تغذیه ورزشکاران و تامین انرژی شنبه 12 اردیبهشت 1388
5 توصیه مهم برای جلوگیری از ریزش مو یکشنبه 6 اردیبهشت 1388
نکاتی تازه درباره کوچک کردن شکم سه شنبه 1 اردیبهشت 1388
مزایای ورزش شنا دوشنبه 31 فروردین 1388
ارتقاء سلامت نوجوانان از طریق فعالیت بدنى و ورزشى دوشنبه 31 فروردین 1388
اقدامات اولیه در آسیبهای ورزشی پنجشنبه 20 فروردین 1388
بررسی آسیبهای ورزشی در معلولین پنجشنبه 20 فروردین 1388
مصدومیت ها در ورزش بسکتبال پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان پنجشنبه 20 فروردین 1388
ورزش وسلامتی کودکان پنجشنبه 20 فروردین 1388
انگیزه هایی برای ورزش كردن سه شنبه 18 فروردین 1388
چگونه قدرت کششی خود را تا بیست درصد افزایش دهیم سه شنبه 18 فروردین 1388
لیست آخرین پستها